LOB dossier verplicht vanaf schooljaar 2017/2018

Vanaf schooljaar 2017/2018 zijn leerlingen binnen het vmbo verplicht om een loopbaandossier aan te leggen in het kader van LOB. Bij lob leren leerlingen na te denken over hun vervolgopleiding en beroepskeuze. Competenties, interesses en talenten van leerlingen moeten eerder duidelijk worden. Scholieren leggen hun ontwikkeling vast in een LOB-dossier.
Volution heeft in samenwerking met een aantal VO scholen een overzichtelijk en eenvoudig in gebruik, digitaal lob dossier ontwikkeld. Het digitaal lob dossier omvat een doorlopende leerlijn Lob dat is gebaseerd op de vijf loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers. Het eigentijdse digitale LOB Dossier helpt docenten, mentoren, decanen en coaches om het lob proces uit te voeren. Met het digitale portfolio maken jongeren, naast het opbouwen van loopbaancompetenties, kennis met andere studies en de arbeidsmarkt. Ze zijn beter voorbereid op de toekomst.

Bekijk hier de webinar over het digitale LOB dossier, gegeven door Loes op 8 juni 2017.

Hoe werkt het digitale LOB Dossier?

De vmbo school en de leerling kunnen in het digitale portfolio samen aangeven welke lob activiteiten en taken de leerling moet uitvoeren om persoonlijke leerdoelen te behalen. Dit kunnen activiteiten zijn van de school, maar ook van uitgeverijen gespecialiseerd in LOB. De jongere kan werkstukken, foto’s en filmpjes direct uploaden in zijn of haar lob-dossier en krijgt zo een persoonlijk overzicht van loopbaangesprekken, ervaringen en activiteiten.

Loes Remmers (adviseur Volution en trainer LOB gesprekken): “In het digitale LOB-dossier is een ‘trotspagina’ geïmplementeerd. Het is een persoonlijke en creatieve presentatie van documenten en beeldmateriaal die leerlingen aan ouders, bedrijven en vervolgopleidingen kunnen laten zien.”


Voordelen voor decanen:

  • Voldoet aan de wettelijke eisen
  • Tijdbesparend
  • Modern en eigentijdse werkwijze
  • Kans van slagen verhoogd
  • Samenwerking met uitgeverijen
  • Gepersonaliseerd onderwijs
Voordelen voor mentoren:

  • Structuur, inzicht en eenvoud
  • Leerling staat centraal
  • Leerling wordt eigenaar van eigen dossier
  • Geen papierwerk meer
  • Eigengemaakte opdrachten simpel toevoegen
  • Trotspagina voor elke leerling

Handvatten voor loopbaangesprekken

Loopbaan gesprekken vormen de kern van het LOB dossier. Tijdens deze gesprekken kijkt een leerling terug op een concrete ervaring (reflecteren) en vooruit naar een volgende keuze (activeren). Lob is straks verweven in alle vakken, ook de vakdocent zal loopbaangesprekken gaan voeren. Dit betekent dat LOB niet primair meer bij de decaan en/of mentor ligt. Het dossier biedt daarom ook handvaten voor vakdocenten en mentoren voor het voeren van loopbaangesprekken en concrete opdrachten die leerlingen thuis met hun ouders en verzorgers kunnen uitvoeren.

Begeleiding bij het LOB is noodzakelijk

Hoewel de leerling verantwoordelijk is voor zijn LoB dossier, zal de school wel na moeten denken over de controle op de voortgang. Wie gaat dit monitoren? Is dat de mentor, de decaan of wordt er een LOB docent aangesteld? Bij al dit soort vraagstukken begeleiden wij de school. Met als uiteindelijke doel: leerlingen die trots zijn op hun loopbaandossier en keuzes maken die aansluiten bij hun talenten en motivaties. Wij kunnen uw onderwijsinstelling hierbij helpen.

Loes Remmers (adviseur Volution en trainer LOB gesprekken): “Meer dan ooit moeten leerlingen keuzes maken die aansluiten op hun talenten en motivaties. Als voormalige docente binnen het voortgezet onderwijs weet ik dat leraren en jongeren hierbij begeleiding nodig hebben.”

Zo ziet het LOB-dossier er uit

lobdossier

In november 2015 won Volution een Microsoft Educatie Partnership Award voor het digitale LOB dossier. Lees hier het artikel. 

t-Ravelijn-003-300x262

Vraag nu een demo aan van het digitale LOB-dossier!

Vul het formulier hieronder in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.

Naam van uw school (verplicht)

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Telefoonnummer

Uw bericht