Het aantal jongeren dat op de middelbare school blijft zitten of voor het examen zakt is vorig jaar gestegen, nadat het aantal jarenlang daalde. Vorig schooljaar gingen 54.720 scholieren niet over of zakten ze. Dat blijkt uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) van het ministerie van Onderwijs. Volgens deskundigen zijn leerlingen een stuk ambitieuzer geworden en leggen ze de lat soms te hoog.
Ambitieuze leerlingen
Het ministerie van Onderwijs, DUO en koepelorganisatie VO-raad schrijven de stijging toe aan de steeds hogere ambities van leerlingen. Bij een dubbeladvies, zoals bijvoorbeeld vmbo-havo, kiezen studenten steeds vaker voor het hoogste niveau. Sommigen leggen daarmee de lat te hoog en halen het jaar niet. De leerling kan dan afstromen naar een lager niveau of het schooljaar opnieuw doen. De verklaring van de drie instanties is nog niet bewezen en vraagt om onderzoek, laten de woordvoerders van de organisaties weten.
Veel leerlingen zullen ervoor kiezen om het nog eens te proberen op het hogere niveau. ‘’Bijvoorbeeld van de havo naar het vmbo afzakken voelt toch als een soort van falen. Het aantal zittenblijvers was nog hoger geweest als er vorig jaar niet flink geïnvesteerd was in lente- en zomerscholen. Dat zijn bijspijkerweken voor leerlingen die niet over dreigen te gaan. Ze hebben een gunstig effect, want bijna tachtig procent van de deelnemers gaat na de bijlessen toch over naar het volgende schooljaar’’, aldus Tea Jonkman woordvoerder van DUO.
Zichtbare stijging
De stijging is te zien in alle leerjaren en op alle niveaus. Het aantal scholieren dat blijft zitten in het vierde jaar havo (13,8%) en het aantal vwo’ers dat voor het eindexamen zakt (7,5%) springen in het oog. In beide groepen kwam er een procent aan zittenblijvers bij. Het aantal leerlingen wat het eerste jaar over moest doen steeg vorig jaar van 2,5% naar 3,3%. Voor demissionair staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs is het aantal zittenblijvers een tegenvaller.
Dekker heeft als doel om samen met de VO-raad het aantal zittenblijvers op middelbare scholen te laten dalen naar 3,8 procent in 2020. In 2015 stelde Dekker verder dat een klas overdoen ouderwets is. Volgens de staatssecretaris is het te duur en demotiverend om een heel schooljaar in zijn geheel over te doen. Daarom stak hij miljoenen in lente- en zomerscholen waarbij leerlingen alleen geholpen worden met vakken waar ze niet goed in zijn.
Helpende hand
Leren draait om meer dan alleen cijfers. Elke scholier is uniek en heeft andere competenties. Er komt meer aandacht voor verschillen tussen leerlingen, zowel in tempo van ontwikkeling als in leerstijlen. Onderwijs dat is aangesloten op de leefwereld van de leerling is nu een must. Dankzij leren op maat wordende vaardigheden van de scholier voor hem of haar inzichtelijk en is de student voor de leerkrachten beter te onderwijzen. Volution helpt om het onderwijs en keuzes voor leerlingen, ouders en leraren zo makkelijk mogelijk te maken. Meer weten over de digitale leermiddelen van Volution? Neem dan contact met ons op.