Iedere leerling regisseur van eigen ontwikkeling

Iedere leerling regisseur van eigen ontwikkeling

De OMO Scholengroep Helmond werkt met het digitaal portfolio dat is ontworpen door Volution. Leerlingen kunnen documenten, foto’s en filmpjes direct uploaden in hun digitaal portfolio en krijgen zo een persoonlijk overzicht van loopbaangesprekken, ervaringen en activiteiten.

Het digitaal portfolio helpt de leerling

De OMO Scholengroep Helmond bestaat uit vier onderwijslocaties: het Vakcollege Helmond, het Dr.-Knippenbergcollege, Praktijkschool Helmond en het Carolus Borromeus College. Alle scholen bij elkaar tellen ongeveer 3800 leerlingen.

Speerpunten van het digitaal portfolio binnen de OMO Scholengroep Helmond zijn LOB, cultuuronderwijs en competentie ontwikkeling. Het Vakcollege startte als eerste. Rodger Zitter, docent, LOB-coördinator en projectcoördinator van het Vakcollege, legt uit: “Het gebruik van een LOB-dossier is sinds het schooljaar 2016/2017 verplicht. Op het Vakcollege werken leerlingen meer met hun handen dan met theorie. Ons uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat onze leerlingen een goede, zelfgekozen keuze qua profiel en uiteindelijk vervolgopleiding maken. Wij hebben daartoe een LOB-leerlijn opgesteld voor de leerlingen van het eerste tot het vierde schooljaar. Zo kunnen ze ontdekken wat hun motivaties en talenten zijn en hun meegemaakte ervaringen en ontwikkelingen in hun persoonlijke portfolio zetten.”

 

Volution geeft het gevoel dat de leerlingen het allerbelangrijkste zijn

Hoe kwam OMO Scholengroep Helmond bij Volution terecht? De onderwijsinstelling was op zoek naar een platform of applicatie dat alle competenties, taken en persoonlijke gesprekken van de leerlingen digitaal kon verwerken. ‘’Eerst werd alles op papier bijgehouden. Onze cultuurcoördinator Brenda van Hoof wilde alle activiteiten van onze leerlingen digitaal gaan bijhouden’’, zegt Rodger. Na een oriënterende fase werd uiteindelijk voor het digitaal portfolio van Volution gekozen. Rodger vervolgt: ‘’Volution stelde de leerling centraal en dacht met ons mee, zodat we in co creatie een omgeving konden ontwikkelen naar onze wensen. Daarbij hebben we het digitaal portfolio in fases ingevoerd. We zijn klein begonnen, zodat het behapbaar bleef voor docenten en leerlingen’’.

 

Over vier jaar moet het digitale portfolio geïmplementeerd zijn  

Inmiddels werkt niet alleen het Vakcollege, maar ook de andere drie onderwijslocaties met het digitaal portfolio. “De geluiden zijn tot nu toe positief, maar vanzelfsprekend zijn er nog enkele kinderziektes waar we momenteel samen met Volution hard aan werken om die te verwijderen. Ook zijn er al weer nieuwe wensen ontstaan. De scholengroep in Helmond maakt momenteel namelijk een grote professionaliseringsslag door. Iedere leerling wordt regisseur van zijn eigen ontwikkeling en dat maakt het uiteindelijke doel fantastisch’’, aldus Rodger.