De vernieuwing van LOB betekent veel voor de dagelijkse praktijk in de school. LOB is straks immers verweven in alle vakken, ook de vakdocent zal loopbaangesprekken gaan voeren. Dit betekent dat LOB niet primair meer bij de decaan en/of mentor ligt.
Hoewel de leerling verantwoordelijk is voor zijn LOB dossier, zal de school wel na moeten denken over de controle op de voortgang. Wie gaat dit monitoren? Is dat de mentor, de decaan of wordt er een LOB docent aangesteld? Wie gaan de loopbaangesprekken voeren en hoe worden die vastgelegd en geborgd? Voor welke content wordt er gekozen? Maar ook, welke LOB activiteiten en opdrachten hebben we in het verleden al ontwikkeld? Hoe ziet de LOB kalender eruit?
Naast de rollen op school, zijn de ouders ook erg belangrijk bij het keuzeproces van de leerling. Ouders/verzorgers zijn namelijk de belangrijkste beïnvloeders van leerlingen die zich oriënteren op een vervolgopleiding of beroep. Voor scholen liggen er kansen om ouders sterker te betrekken bij dit proces.
Bij al dit soort vraagstukken begeleiden we de school. Zo ontwikkelen we samen het LOB-programma. Onderdeel daarvan is het digitale LOB dossier.