Digitaal portfolio voor middelbare scholieren in Helmond

In het Eindhovens Dagblad van maandag 13 februari stond een artikel over het succes van het digitale portfolio dat is ontwikkeld door Volution. Scholieren op de havo en vwo kunnen hun persoonlijke ontwikkeling vastleggen in een portfolio. Volution heeft een handige, digitale applicatie ontwikkeld. Het digitale dossier helpt docenten en coaches om het ontwikkelingsproces van de leerlingen op te zetten en te structureren. Met het digitale en gepersonaliseerde portfolio maken jongeren hun loopbaancompetenties inzichtelijk en zijn daardoor beter voorbereid op de toekomst. Hieronder kun het artikel lezen wat in het Eindhovens Dagblad is verschenen:

Digitaal portfolio voor middelbare scholieren in Helmond

HELMOND – Drie middelbare scholen in Helmond voeren een zogenoemd ‘digitaal portfolio’ in. Hierin houden leerlingen onder meer bij wat ze doen, leuk vinden, waar ze goed in zijn. Ook de loopbaangesprekken komen hierin te staan. Aan het eind van de schoolperiode geeft dit een beeld van de persoonlijke ontwikkeling.

volution krantenartikelHet gaat nu nog om een proef: op het Carolus Borromeus College en Dr.-Knippenbergcollege in enkele klassen, op het Vakcollege Helmond in het volledige derde jaar en deels bij de eerste- en tweedejaars. Op den duur krijgen alle leerlingen van deze OMO-scholen ermee te maken. Het is speciaal voor OMO ontwikkeld door het bedrijf Volution.

Trots

Het digitaal portfolio is een middel om jeugd beter voor te bereiden op hun toekomst, zegt projectleider Rodger Zitter. Dit komt naast de rapporten en diploma. Je moet het zien als de ouderwetse map met touwtjes vol werkstukken. Maar dan digitaal, geeft hij aan. “Het is de bedoeling dat de leerling trots gaat worden op wat hij heeft geleerd en wat hij heeft meegemaakt.” Het portfolio bevat dan ook een aparte ’trotspagina’.

Zitter: “Docenten kunnen er ook een opdracht in zetten die te maken heeft met de ontwikkeling van een kind. Bijvoorbeeld: maak een vogelhuisje. Als bewijs dat de leerling die heeft volbracht, moet hij of zij een foto plaatsen. Of het organiseren van een verwenochtend, bij het vak ‘zorg en welzijn’. Verslag, foto en/of filmpje komen in het portfolio. Moet een leerling naar een beroepenmarkt? Maak een foto van de stand die je het meest interessant vindt, kan een opdracht zijn.”

Er zit een waarborg in het systeem: docenten moeten akkoord gaan met wat een leerling erin zet. Het portfolio kan als basis dienen bij loopbaan- en oudergesprekken, aldus Zitter. “Hoe mooi zou het zijn als een kind zelf aan de hand van het portfolio gaat vertellen wat het doorlopen heeft. Het past in het beleid om niet meer óver leerlingen te praten, maar mét leerlingen.”

CV
Die leerlingen nemen dit digitaal document mee na hun middelbare school. Zitter: “Het is meteen een soort cv voor toekomstig werk of opleiding. We denken hiermee iets unieks te hebben voor middelbare scholieren.” Want het portfolio moet ook helpen om een juiste keuze te maken. En dat is nodig, stelt Zitter: “Veel kinderen komen met de verkeerde verwachtingen op Mbo’s en Hbo’s. Hierdoor krijg je veel uitval. De landelijke politiek heeft al gezegd dat er iets aan moet gebeuren. En vervolgens is de inspectie daarmee aan de gang gegaan.”

Heeft u interesse in het digitale portfolio van Volution? Vul dan het contactformulier in. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!