Op 3 december vond de Volution Challenge plaats. Om de geboorte van Volution te vieren, hebben we in september de Volution Challenge uitgeschreven. Een challenge waarbij scholen kans maakten op een ontwikkeltraject t.w.v. €50.000. Hiervoor werden scholen uitgenodigd om hun visie op onderwijs en ICT in de vorm van een didactische uitdaging te verwoorden. Uit de inzendingen werden drie finalisten geselecteerd: het Goese Lyceum, ’t Ravelijn uit Steenbergen en OBO West-Brabant.
Zij hebben op 3 december in de WBB Lounge van het NAC stadion hun didactische uitdaging in de vorm van een pitch gepresenteerd. Daarbij werden ze beoordeeld door Volution en hun mede-finalisten. Aan het eind van de avond werd bekend gemaakt dat het Goese Lyceum de winnaar is van het ontwikkeltraject t.w.v. €50.000. ’t Ravelijn en OBO West-Brabant werden respectievelijk tweede en derde. Zij krijgen een workshop naar keuze aangeboden voor het docententeam en er wordt een start gemaakt met de ontwikkeling van de Volution portal.
Adri de Gans, locatiedirecteur van het Goese Lyceum, maakte in zijn pitch duidelijk dat de visie van het Goese Lyceum voor de toekomst helder is. ‘De koers is bepaald. Binnen het onderwijsconcept @(s)cool werken leerlingen al met tablets. Zij leren op een actieve, creatieve en sociale manier in een inspirerende omgeving. Er is echter vooral behoefte aan een digitale leeromgeving waar leerlingen en docenten op een centrale plaats bij al hun onderwijscomponenten terecht kunnen door slechts één keer in te loggen.’
De Gans wil daarnaast de ICT geletterdheid van zijn docenten verbeteren en professionaliseren. Zowel op technisch, als (vak)didactisch gebied. Deze uitdaging past perfect bij Volution en samen met het Goese Lyceum gaan we deze uitdaging graag aan!