Kern van de loopbaanoriëntatie en begeleiding in het vernieuwde vmbo wordt het LOB dossier. Leerlingen moeten hun loopbaan vorm gaan geven via loopbaancompetenties en dit vast leggen in een gepersonaliseerd portfolio, ofwel LOB dossier. Maar hoe ziet zo’n LOB dossier eruit en hoe veranker je dit in je onderwijsprogramma? Om scholen hierbij het helpen, hebben we in co creatie met het onderwijs een digitaal LOB dossier ontwikkeld.

Ons digitaal LOB dossier omvat een doorlopende leerlijn LOB, waarin leerlingen naast het opbouwen van loopbaancompetenties, kennis kunnen maken met vervolgopleidingen en de arbeidsmarkt. De leerlijn is gebaseerd op de vijf loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers.

Per leerjaar is omschreven wat de gewenste doelen zijn voor elke competentie. De school en de leerling kunnen in het dossier samen aangeven welke LOB activiteiten/taken een leerling moet uitvoeren om deze doelen te behalen. Dit kunnen activiteiten zijn die standaard al in het dossier zijn opgenomen, content van uitgeverijen, maar ook eigen taken en activiteiten. We werken samen met de uitgeverijen Tumult en Remmers. Beide uitgeverijen bieden content aan voor loopbaanoriëntatie en begeleiding, zowel voor het vmbo, als voor de andere niveaus binnen het voortgezet onderwijs.

• Loopbaanontwikkeling wordt inzichtelijk en vastgelegd
• Leerling kan het dossier meenemen naar de vervolgopleiding
• Content uitgeverijen en eigen lesmateriaal
• Formats voor loopbaangesprekken
• Koppeling met Magister, SOMtoday en/of Office 365
• Overal en altijd toegang, vanaf elk device


Loopbaancompetenties

Loopbaangesprekken vormen de kern van het LOB dossier. Tijdens deze gesprekken kijkt een leerling terug op een concrete ervaring (reflecteren) en vooruit naar een volgende keuze (activeren).
De leerling kan zijn documenten, foto’s en filmpjes direct uploaden in zijn digitaal portfolio en krijgt zo een persoonlijk overzicht van loopbaangesprekken, ervaringen, taken en activiteiten. De loopbaanontwikkeling van een leerling wordt op deze manier vastgelegd en inzichtelijk. Daarnaast bevat het dossier een TROTS pagina. Binnen deze pagina kunnen leerlingen onderdelen uit hun LOB dossier tonen waar ze het meest trots op zijn. Deze pagina kunnen ze ook delen met bijvoorbeeld ouders, toekomstige werkgevers en vervolgopleidingen.
De TROTS pagina kan door leerling ook gebruikt worden om hun loopbaanontwikkeling te presenteren. Bijvoorbeeld in een gesprek met de mentor en/of ouders/verzorgers.


Begeleiding bij invoering

LOB is straks verweven in alle vakken, ook de vakdocent zal loopbaangesprekken gaan voeren. Dit betekent dat LOB niet primair meer bij de decaan en/of mentor ligt. Het dossier biedt daarom ook handvaten voor vakdocenten en mentoren voor het voeren van loopbaangesprekken en concrete opdrachten die leerlingen thuis met hun ouders/ verzorgers kunnen uitvoeren.
Hoewel de leerling verantwoordelijk is voor zijn LOB dossier, zal de school wel na moeten denken over de controle op de voortgang. Wie gaat dit monitoren? Is dat de mentor, de decaan of wordt er een LOB docent aangesteld? Bij al dit soort vraagstukken begeleiden wij de school. Met als uiteindelijke doel: leerlingen die trots zijn op hun loopbaandossier en keuzes maken die aansluiten bij hun talenten en motivaties.

 

Wilt u meer informatie over Volution of bijvoorbeeld een gratis demo? Vul hieronder uw gegevens in.

    Naam van uw school (verplicht)

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Telefoonnummer

    Uw bericht

    Ik ben geen robot

    captcha

    Vul de cijfers die u ziet hieronder in