Nederland koploper educatieve games

Games zijn enorm populair. Ouders maken zich vaak zorgen over het spelgedrag van hun kids. Kinderen zouden te veel tijd doorbrengen achter de computer en veel games zouden geweld bevatten. Door de opkomst van gamification krijgt het gamen echter steeds meer een positieve lading. Gamification is een ontwerpstrategie die de motiverende principes uit games toepast binnen situaties in een non-game context. Bijvoorbeeld in het onderwijs, waar steeds meer gebruik wordt gemaakt van educatieve games.

Games en onderwijs hebben namelijk meer overeenkomsten dan je in eerste instantie zou verwachten. Zo worden veel principes van games al dagelijks gebruikt in het onderwijs en in leermiddelen. Vooral de elementen toepassen, belonen, uitdagen en samenwerken. Daarnaast is falen een belangrijk onderdeel van games. Er kan oneindig keer opnieuw worden begonnen. Zo motiveren games je om door te gaan.

Nederland geldt wereldwijd als koploper op het gebied van educatieve games. Ongeveer 44 procent van de 330 bedrijven in de Nederlandse game-industrie houdt zich exclusief bezig met de ontwikkeling van dit soort leerzame spellen.

Minister Henk Kamp van Economische Zaken opende maandag in Amsterdam een centrum voor bedrijven op het gebied van leerzame games. Het is voor het eerst dat producenten, uitgevers en distributeurs van educatieve games in Nederland onder één dak verenigd worden. ”Het idee om het hele proces van productie tot distributie te bundelen is eigenlijk een beetje de filosofie waar ook een bedrijf als Endemol groot mee is geworden”, zegt een woordvoerder van het centrum.